
Dôsledky katastrofy na letisku Tenerife v roku 1977 po zrážke dvoch jumbo jetov 747 na dráhe. Letisko Los Rodeos, Tenerife, Kanárske ostrovy, popoludnie 27. marca 1977.
S 583 obeťami zostáva najsmrteľnejšou leteckou nehodou v histórii. Havária sa stala medzi letmi KLM 4805 a Pan Am 1736, obe plne obsadené jumbo jety 747.
Pôvodne mali obe lietadlá pristáť na letisku Gran Canaria, ale teroristický bombový útok tam prinútil leteckú dopravu odkloniť desiatky letov na menšie letisko Los Rodeos.
Malé letisko sa rýchlo preplnilo a lietadlá boli zaparkované všade, vrátane pristávacích dráh. Potom prišla hustá hmla, ktorá znížila viditeľnosť na menej ako 300 metrov.
Ku katastrofe viedli nedorozumenia medzi posádkou KLM (holandská), posádkou Pan Am (americká) a španielskym riadiacim letovej prevádzky.
Kapitán KLM, Jacob Veldhuyzen van Zanten začal vzlietať bez povolenia v domnení, že ho má. Lietadlo spoločnosti Pan Am stále len išlo zaparkovať a jazdilo po tej istej dráhe.
Lietadlo KLM 747 dosiahlo rýchlosť 296 km/h a v hustej hmle narazilo do lietadla Pan Am. Obe lietadlá boli zničené pri obrovskej explózii.
Zomrelo 583 ľudí (335 z KLM, 248 z Pan Am). Prežilo 61 ľudí, všetci z letu Pan Am a väčšinou tí, ktorí sedeli v prednej časti. Let KLM nemal žiadnych preživších.
Sila zrážky spôsobila okamžitú explóziu lietadla KLM, zatiaľ čo lietadlo Pan Am sa vznietilo o niekoľko sekúnd neskôr. Svedkovia tvrdia, že hasiči mali problém nájsť horiace lietadlá v hmle.
Nehoda viedla k zásadným zmenám v bezpečnosti letectva, najmä v komunikácii v kokpite, štandardizácii anglického rádiového vysielania a postupoch pri uvoľňovaní dráhy.